خواب احيايي امپراتوري جديد انگليس در آسياي ميانه
فرستنده منتقد گمنام فرستنده منتقد گمنام

...واشنگتن و لندن تلاش دارند تا مرد کار کشته يي را با تجهيز به صلاحيت هاي فوق معمول براي امور افغانستان به کار بگيرند.به نوشته روز شنبه ( 17 قوس- 8 دسامبر) روز نامه گاردين چاپ انگليس قرار است آقاي پادي اشدون(Paddy Ashdon) رهبر سابق حزب ليبرال انگليس و فرستاده ويژه بين المللي در امور بوسنيا به عنوان نماينده عالي دو کشور انگليس و امريکا در امور افغانستان گماشته شود....

 

روزنامه چراغ

 

انگليس- امريکا، مغز - گوشت و پوست براي احياي امپراتوري جديد

 

17 قوس: کابل

 

رسانه هاي غربي به خصوص انگلستان آنچه را خواب احيايي امپراتوري جديد انگليس در آسياي ميانه بعد از آن تعبيير کردند که واشنگتن و لندن تلاش دارند تا مرد کار کشته يي را با تجهيز به صلاحيت هاي فوق معمول براي امور افغانستان به کار بگيرند.

 

به نوشته روز شنبه ( 17 قوس- 8 دسامبر) روز نامه گاردين چاپ انگليس قرار است آقاي پادي اشدون(Paddy Ashdon) رهبر سابق حزب ليبرال انگليس و فرستاده ويژه بين المللي در امور بوسنيا به عنوان نماينده عالي دو کشور انگليس و امريکا در امور افغانستان گماشته شود.

 

با اساس گزارش اين روزنامه قرار است ماموريت اين نماينده عالي ايجاد همآهنگي ميان سازمان ملل و نيروهاي پيمان اتلانتيک شمالي (ناتو) و زمينه سازي براي کشاندن طالبان ميانه رو در دولت آقاي کرزي بوده، مواردي که تا کنون تلاشها براي آنان تقريباً با شکست روبرو بوده است.

 

رسانه هاي انگليس انتخاب اين فرد را ناشي از فکر احياي امپراتوري جديد لندن در آسياي مرکزي ميدانند. گاردين مينويسد آقاي اشدون که گمان ميرود جايي سر شرارد (Sir Sherard) سفير فعلي انگليس را در کابل نيز اشغال کند، توانايي احياي خواب هاي امپراتوري جديد را دارا ميباشد.

 

بعد از پيروزي گردون بروان به عنوان نخست وزير انگليس در اوايل سال 2007 لندن تاکيد کرد که در مسايل جهاني سياست مستقلانه يي را در پيش خواهد گرفت، دولت قبلي به رهبري توني بلير متهم به پيروي از سياستهاي امريکا از سوي مخالفان ميشد.

 

با اين حال گرم شدن بحث بازي بزرگ انگليس در آسياي ميانه، آقاي اشدون را در موقعيتي قرار داده که از وي به عنوان تطبيق کننده اجنداي اين بازي بزرگ نام برده شود، ولي او تا کنون به اين پيشنهاد لندن و واشنگتن جواب مثبت و يا هم منفي نداده است. ظاهراً طرح بازي بزرگ در آسياي مرکزي فصل جديدي از همکاري هايي شانه به شانه را ميان دو شريک ديرينه – امريکا و انگليس- گره زده است؛ ولي نگاههاي منتقدانه نيز به اين بازي وجود دارد.

 

پروفيسور امريکايي دين اچيسون (Dean Acheson) با نگاه نا خوشباورانه به اين طرح ميگويد که در اين بازي انگليس به عنوان مغز و امريکا مانند گوشت، پوست و عضله (تنه) مطرح ميباشند.

 

به گفته وي تمام اين طرحها زير چتر "رابطه خاص امريکا و انگليس" (انگلو- امريکن) مطالعه ميشود که به عنوان ابزاري براي برآورده شدن خوابهاي امپراتوري جديد انگليس در آسياي مرکزي خوانده ميشود.

 

اين سخنان آقاي اچيسون گفتمان جديدي را در مورد طرحهاي بلند پروازانه لندن در دنياي امروز در ميان رسانه هاي انگليس مطرح کرده است.

 

در همين حال استقرار نيروهاي انگليسي در کشور هاي افغانستان و عراق که در جريان قرن گذشته زير استعمار لندن قرار داشت، طرحي بود براي دنبال کردن احياي همين خواب که توسط آقاي بلير تطبيق ميشد.

 

قرار بود بعد از تصرف عراق توسط نيروهاي امريکايي و انگليسي، لندن نيز مانند آقاي بال برمر امريکايي نماينده يي با صلاحيت داشته باشد، سهمي که تنها با حضور يک دپيلومات انگليسي در اداره بعد از صدام، براي لندن رقم خورد و عملاً طرح توني بلير براي کنترول عراق ناکام شد.

 

به باور اين سياستمدار انگليسي پيروزي در افغانستان و عراق راه را براي محاصره آسياي مرکزي باز ميکرد. به عقيده آگاهان غربي طرح انگليس در عراق شکست خورده و در افغانستان نيز ظاهراً به اين سرنوشت دچار خواهد شد./

* * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

 

 


December 18th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی